شعر و ادبیات انتظار بررسی شد

۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۲ کد : ۴۹۵۵۴ اخبار دسته اول بخش‌های جانبی
اولین نشست از سلسله نشست‌های چهارمین جشنواره ملی مهدویت با موضوع شعر و ادبیات انتظار با حضور دکتر قدرت الله شفیعی شاعر آیینی و پریسا بقالی زاده کارشناس حقوق و شاعر آیینی نابینا برگزار شد.
شعر و ادبیات انتظار بررسی شد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اولین نشست از سلسله نشست‌های چهارمین جشنواره ملی مهدویت با موضوع شعر و ادبیات انتظار با حضور دکتر قدرت الله شفیعی شاعر آیینی و پریسا بقالی زاده کارشناس حقوق و شاعر آیینی نابینا برگزار شد.

چهارمین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاد دانشگاهی استان قم آغاز به کار کرده است و خبرگزاری ایسنا قم نیز در راستای فعالیت‌های فرهنگی و به کارگیری ظرفیت‌ها در توسعه و ترویج مهدویت و پاسخ به شبهات وارد شده در حوزه مهدویت اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی کرده است تا در این نشست‌ها به مباحث چالشی و کاربردی حوزه مهدویت بپردازد.

در همین راستا و با توجه به هفته نابینایان با حضور رئیس هیئت مدیره کانون نابینایان به گفت و گو با دو تن از شاعران نابینا در حوزه شعر آیینی پرداختیم. 

استحکام شعر مهدوی در گرو این است که به مسائل زمینه ساز ظهور بپردازد

دکتر قدرت الله شفیعی جانباز نابینا و شاعر آیینی بیان کرد: رشته تحصیلی من در دوران دبیرستان فرهنگ و ادب و هنر بوده به همین دلیل اگر چه در رشته حقوق به تحصیلات دانشگاهی پرداختم اما با شعر و صنایع ادبی بیگانه نبودم و به صورت آماتور فعالیت می کردم و از سال 1391 به طور تخصصی وارد حوزه شعر آیینی شدم و افتخار شاگردی دکتر محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور را دارم.

وی عنوان کرد: خواستگاه شعر آیینی به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و اشعاری که در این زمینه سروده می شود بر می‌گردد و شامل اشعار عاشورایی، مهدوی و علوی و... می شود.

شفیعی با بیان این که اکثر شعرای آیینی در حوزه مهدویت آثاری تولید کردند، اضافه کرد: دغدغه ای که شعرای آیینی نسبت به شعر و قوام شعر دارند این است که شعر نباید به بیراهه برود و در آن غلو شود و در واقع به سمت کفر حرکت کند.

وی در خصوص شاخص های شعر مهدوی یادآور شد: در اشعاری که در رابطه با معصومین(ع) سروده می شود یک وسواسی باید نسبت به قوام و استحکام شعر وجود داشته باشد به این معنا شعر در حوزه مهدویت نباید سست باشد و شأن امام زمان(عج) باید در آن حفظ شود و از طرفی در اشعار مهدوی نباید شاهد غلو باشیم و البته وظیفه ای که همه منتظران در عصر غیبت دارند قطعا باید در شعر مهدوی تجلی پیدا کند.

شفیعی با اشاره به این که قطعا شعر مهدوی اگر بخواهد رسالت خود را به نحو احسن به جامعه ارائه کند باید به علت های غیبت و عوامل زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) بپردازد، اظهار کرد:  اگر چه اشعار مهدوی می‌تواند به مفاهیم مستقیم همچون غیبت، فرج، انتظار و... اشاره کند اما استحکام شعر مهدوی در گرو این است که به مسائل زمینه ساز ظهور بپردازد لذا پرداختن به مسائلی همچون عدالت خواهی و ظلم ستیزی رسالت عظیم شعر مهدوی را تداعی می کند.

این شاعر آیینی در خصوص نقش آثار ادبی در توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت، تصریح کرد: قطعا آثار ادبی به ویژه شعر مهدوی در توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت موثر است چرا که مردم با شعر ارتباط عاطفی برقرار می کنند و همین ارتباط عاطفی و برانگیختگی علاقه مندی بیشتری برای فهم و درک مفاهیم مهدوی ایجاد می کند.

وی در رابطه با تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت، ابراز کرد: با رویکرد تبلیغ غیر مستقیم و پرداختن به اِلمان های غیر مستقیم در حوزه مهدویت موافقم اما نمی توان به طور مطلق گفت که تبلیغ مستقیم بی تأثیر است.

شفیعی در ادامه ضمن تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره ملی مهدویت، گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی قطعا به شکوفایی استعدادها به ویژه در بین نابینایان کمک می کند.

شعر، زیباترین و هنرمندانه ترین قالب ها برای انتقال ارزش های مهدوی است

در ادامه این نشست پریسا بقالی زاده شاعر آیینی نابینا و کارشناس حقوق بیان کرد: در دوران دبیرستان درحوزه شعر  فعالیت های زیادی داشتم و مسابقات بسیاری را شرکت کردم اما در رشته حقوق به تحصیلات دانشگاهی پرداختم و همین امر یک وقفه‌ای در فعالیت های ادبی من ایجاد کرد البته مجددا سرودن شعر و و مطالعات ادبی خود را آغاز کردم.

وی هدف خود را از سرودن شعر در حوزه مهدویت انتقال ارزش های مهدویت به نسل جوان عنوان کرد و گفت: در جامعه شبهات زیادی در حوزه مهدویت به ویژه در فضای مجازی وجود دارد و اطلاعاتی که افراد به ویژه نسل جوان در زمینه مهدویت و حکومت عدل الهی و ویژگی های آن دارند اندک است لذا باید مفاهیم و اطلاعات مهدوی را به طرق مختلف به نسل جوان منتقل کنیم و یکی از زیباترین و هنرمندانه ترین قالب ها برای انتقال ارزش های مهدوی و معرفی حکومت حضرت ولی عصر(عج) شعر است.

این شاعر آیینی افزود: اگر  چه هر دو روش تبلیغ مستقیم و پرداختن به اِلمان های غیر مستقیم در زمینه ترویج آموزه های مهدوی موثر است اما قطعا روش های غیر مستقیم تاثیر بیشتری را به دنبال دارد به عنوان مثال اشعاری که در زمینه ظلم ستیزی به مخاطبان عرضه می شود، آن ها را به تفکر در رابطه با پیام شعر وا می دارد و این مسئله که فردی که همه پیامبران نوید آمدن او را دادند چه کسی است و قرار است که چه حکومتی در جهان به پا دارد لذا با توجه به این که روش های غیر مستقیم ذهن مخاطب را بیشتر درگیر می کند مطمئنا کارآمد تر است.

بقالی زاده در خصوص استاندارد های شعر مهدوی، بیان کرد: شعر مهدوی باید از قوام و استحکام برخوردار باشد و بعضا اشعاری که سروده می شود باعث وهن و به دور از شأن اهل بیت(ع) است و این مسئله در مداحی ها بیشتر به چشم می خورد لذا شاعر باید در انتخاب تک تک واژگان برای بیان جایگاه رفیع اهل بیت(ع) دقت کند.

این شاعر آیینی حمایت از فعالیت های مهدوی را ناکافی دانست وگفت: مسئلۀ به این بزرگی و امر به این مهمی نیازمند توجه خاص و ویژه است فرهنگ مهدویت در عصر حاضر که عصر رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی است نباید مورد غفلت قرار بگیرد چرا که طبیعتاً پرداختن به این موضوع نیازمند حمایت های مختلف است.

بقالی زاده برگزاری چنین جشنواره هایی با موضوع مهدویت را ضروری عنوان کرد و افزود: بسیاری از افراد نابینا هستند که در زمینه شعر آیینی به ویژه شعر مهدوی فعالیت می کنند اما شناخته نشدند لذا برگزاری جشنواره ملی مهدویت برای همه اقشار جامعه دو هدف را دنبال می کند، اولین این که توانایی همه افراد از جمله نابینایان به منصه ظهور گذاشته می شود و دیگر این که این آثار می تواند جایگاه شعر مهدوی را بهبود ببخشد.

جشنواره‌ مهدویت فرصتی برای بروز توانمندی ها در عرصه تولید آثار مهدوی است

در پایان نشست نیز منصور رضوانی رئیس هیئت مدیره کانون نابینایان بیان کرد: مجموعه فعالیت های مهدوی اعم از برنامه های هنری، ادبی، رسانه ای باید به سمت و سویی هدایت شود که معرفت ما نسبت به امام زمان(عج) را بیشتر کند.

وی ادامه داد: در فضاهای مسموم مجازی دشمن به شدت برای به زیر سوال بردن فرهنگ مهدویت فعالیت می کند و جامعه نابینایان هم از این خطرات مصون نیست لذا همین مسئله وظیفه همه ما را سنگین تر می کند و باید در راستای ترویج فرهنگ مهدوی بیشتر تلاش کنیم.

رضوانی با بیان این که مسئولین توجه زیادی در حوزه سخت افزار برای نابینایان نداشتند، اظهار کرد: قم به لحاظ ظرفیت های فرهنگی و تحکیم باورهای دینی و ترویج مهدویت می تواند یک بازوی قوی باشد که نیازمند ایجاد بستر و حمایت های مالی است.

رئیس هیئت مدیره کانون نابینایان ضمن تقدیر از جهاد دانشگاهی برای برگزاری جشنواره مهدویت یادآور شد: برگزاری این جشنواره فرصتی برای همه افراد و البته جامعه نابینایان است که توانمندی های خود را در عرصه تولید آثار مهدوی به منصه ظهور برسانند.

لازم به ذکر است؛ علاقه‌مندان برای شرکت در چهارمین جشنواره ملی مهدویت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfes.ir مراجعه کنند.

کلید واژه ها: جشنواره ملی مهدویت سه شنبه های مهدوی چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت


نظر شما :