طولانی شدن غیبت نباید بر زندگی انسان تاثیر منفی بگذارد

۱۱ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۰ کد : ۵۰۰۹۰ سه شنبه های مهدوی
به گزارش خبرگزاری ایسنا استان قم، یک کارشناس مهدویت در نشست خبری "بررسی وظیفه انسان مسلمان در عصر غیبت" تأکید کرد: این امکان وجود دارد که غیبت طولانی شود لذا باید در برابر اراده خداوند تسلیم و به آنچه خداوند برای ما مقدر کرده راضی باشیم لذا طولانی شدن غیبت نباید بر زندگی دینی و اجتماعی و شخصی انسان تاثیر منفی بگذارد و او را متزلزل کند و این مسئله نیازمند این است که انسان بعد دینی خود را تقویت کند.
طولانی شدن غیبت نباید بر زندگی انسان تاثیر منفی بگذارد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی لطفی استاد حوزه و مدیر گروه ادیان و فرق پژوهشکده مهدویت آینده پژوهی و انتظار در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان این که آموزه مهدویت ظرفیت های فراوانی برای یک سبک زندگی موفق دارد که می‌تواند سعادت و خوشبختی انسان را تأمین کند، تصریح کرد: آموزه مهدویت با قرآن و دینداری گره خورده لذا اگر قرار است که ما در دوران غیبت به دنبال یک سبک زندگی سالم و موفق و سعادتمند باشیم حتما باید سبک زندگی ما یک سبک زندگی دینی باشد و به این معنا بر اساس آموزه های دینی حرکت کنیم.

مراقبت از دینداری در برابر آفت‌ها و آسیب‌ها

وی با اشاره به این که انسان باید در دوران غیبت و در عصر انتظار از دین و دینداری خود مراقبت کند، تأکید کرد: انسان در عصر انتظار باید مراقبت کند که آسیب‌ ها و فتنه‌ های موجود دینداری او را مورد حمله و هجوم قرار ندهد و همچنین در دوران غیبت خود را برای مقابله با این آسیب ها و آفت ها آماده کند که در صورت هجوم این آفت ها بتواند دین خود را حفظ کند و مراقب انحرافاتی که در دوران غیبت ممکن است به سراغ او بیاید باشد.

لطفی با بیان این که انسان در دوران غیبت باید بر اساس تقوا حرکت کند، اظهار کرد: در روایتی امام صادق(ع) می فرماید: هر کس دوست دارد که در شمار یاران قائم ما باشد باید منتظر باشد و تقوا داشته باشد و به اخلاق عمل کند، پس این انتظار و باور به مهدویت باید همراه با دینداری و تقوا و اخلاق مداری باشد.

وی ادامه داد: نکته ای که در بحث دینداری بسیار مهم است و در همه دوره ها مهم بوده و در دوران ما اهمیت آن محسوس تر بوده تولی و تبری است یعنی در دوران غیبت  حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ، وَ سَلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ باید شعار انسان باشد و مراقبت کند که با دشمنان خدا و اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) دشمن باشد و با دوستان اهل بیت(ع) و خدا دوست باشد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت در ادامه گفت: انسان باید برای این که محبت خداوند را در دل و زندگی خود و در جامعه گسترش دهد تلاش کند و لذا امید به وعده های خداوند نیز در جامعه حاکم می شود.

 تسلیم و رضا در برابر خواست خدا

این استاد حوزه تأکید کرد: به هر حال این امکان وجود دارد که غیبت طولانی شود لذا باید در برابر اراده خداوند تسلیم و به آنچه خداوند برای ما مقدر کرده راضی باشیم لذا طولانی شدن غیبت نباید بر زندگی دینی و اجتماعی و شخصی انسان تاثیر منفی بگذارد و او را متزلزل کند و این مسئله نیازمند این است که انسان بعد دینی خود را تقویت کند و سعی داشته باشد گرایش های جامعه چه در بعد فردی و چه اجتماعی گرایش های او را نسبت به ارزش های اخلاقی و انسانی و الهی تحت الشعاع قرار ندهد.

وی ادامه داد: انسان باید جنبه های عبادی زندگی خود را پر رنگ تر کند و ارتباط و توسل بیشتری با اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) داشته باشد تا بتواند سبک زندگی موفق را در دوران غیبت داشته باشد.

افزایش وحدت و تعامل در جامعه باورمند به مهدویت

لطفی تصریح کرد: این باور در منتظران وجود دارد که ظهور امام زمان(عج) به یکسری مقدمات و زمینه سازی ها نیاز دارد و همین مسئله باعث می شود جامعه باورمند به مهدویت برای رسیدن به آن دوران تلاش کند لذا در جامعه باورمند به مهدویت وحدت و تعامل و همگرایی و همیاری زیاد است.

وی ادامه داد: بحث اخوت، مهربانی و صمیمیت و مواسات در جامعه باورمند به مهدویت خود را پر رنگ تر نشان می دهد بنابراین در دوران غیبت اگر بخواهیم به سمت ظهور حرکت کنیم باید در جنبه های مادی و در بعد معنوی یکدیگر را حمایت کنیم تا زمینه های ظهور هر چه سریع تر فراهم شود.

لطفی با بیان این که باور به مهدویت در همه عرصه های زندگی ما می تواند راه گشا باشد، اظهار کرد: باید بر اساس روایاتی که درباره موضوع مهدویت داریم زندگی خودمان را اصلاح و تنظیم کنیم تا بتوانیم به سمت ظهور حرکت کنیم و حتما باید سبک زندگی انسان مهدوی باشد تا حرکت ما به سمت ظهور و دوران حکومت امام زمان(ع) باشد.

نگاه به جشنواره های مهدوی باید تخصصی و عالمانه باشد

استاد مرکز تخصصی مهدویت در خصوص ضرورت و اهمیت برگزاری جشنواره های مهدوی بیان کرد: مسلما ضرورت پرداختن به موضوع مهدویت و ترویج فرهنگ مهدوی بر کسی پوشیده نیست و همه می دانیم که اگر قرار است فرجی اتفاق بیافتد باید قبل از آن حرکت و تلاشی داشته باشیم.

وی در ادامه تأکید کرد: این حرکت و تلاش اتفاق نمی افتد مگر این که معرفتی نسبت به امام زمان (عج) در وجود ما ایجاد شود و زمانی که این عطش ایجاد شد انسان تلاش می کند و از خدا عاجزانه درخواست می کند که ظهور اتفاق بیافتد لذا برگزاری چنین جشنواره هایی یقینا می تواند در راستای ایجاد معرفت و حرکت و محبت موثر باشد.

 لطفی عنوان کرد: از آنجایی که معتقدیم حکومت مهدوی یک حکومت جهانی است بنابراین قبل از ظهور نیز باید یک آمادگی جهانی برای پذیرش حکومت الهی و عادلانه مهدوی وجود داشته باشد لذا باید مهدویت را به دنیا معرفی کنیم و همه با اهداف حکومت مهدوی آشنا شوند در همین راستا برگزاری جشنواره ها قطعا می تواند موثر باشد.

این استاد حوزه در پایان ضمن تقدیر از مسئولان برگزاری این جشنواره یادآور شد: نکته‌ای مهم در برگزاری این جشنواره ها این است که باید به صورت تخصصی برنامه ریزی شود و آنچه می تواند این جشنواره ها را به موفقیت و اهداف و چشم اندازهایی که دارند نزدیک تر کند این است که نگاه به این جشنواره ها صد در صد تخصصی و عالمانه باشد و از متخصصین فن و افرادی که در مسئله مهدویت کار علمی کردند در برنامه ریزی ها و اجرای جشنواره کمک گرفته شود و در این صورت می توانیم برداشت های بیشتر و بهتری از جشنواره ها داشته باشیم.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای شرکت در چهارمین جشنواره ملی مهدویت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.

کلید واژه ها: جشنواره ملی مهدویت چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت سه شنبه های مهدوی


نظر شما :