آیت الله کعبی: آینده پژوهی یکی از محورهای مهم در حوزه مهدویت است

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۵۲۱۷۹ اخبار دسته اول گفتگوهای خبری بخش‌های جانبی
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آینده پژوهی یکی از محورهای مهم است هر چند ممکن است مغفول واقع شود. در این راستا چند سوال پیش می آید و آن این است که هفت راهبرد در گام دوم انقلاب و در مسیر انتظار حقیقی و ساخت آینده تا ظهور امام زمان(عج) کجاست؟ بعد از گام دوم قرار است چه اتفاقاتی بیفتد و نقشه جهان آینده چگونه شکل می گیرد؟ ما در تغییر جهان چه نقشی می توانیم ایفا کنیم؟ این ها سوالات مهم مربوط به انقلاب اسلامی، آینده پژوهی و مهدویت است.
آیت الله کعبی: آینده پژوهی یکی از محورهای مهم در حوزه مهدویت است

به گزارش خبرگزاری ایسنا واحد استان قم؛  آیت االله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با ایسنا، برگزاری جشنواره مهدویت را از اقدامات مهم جهاد دانشگاهی قم دانست و بیان کرد: راهبری بخش ترویجی جشنواره باید به عهده نهادهایی همچون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و مسجد مقدس جمکران باشد که فعالیت‌های ترویجی و مناسکی انجام می‌دهند و در مورد مهدویت تبلیغات می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید در حوزه مهدویت چند مأموریت برای خود تعریف کند، تغییر فرهنگ مهدویت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: نگاه به مهدویت در میان اقشار گوناگون جامعه نگاه علامت محور و نشانه محور است این که امام زمان(عج) چه زمانی می‌آید که جهان را پر از عدل و داد کند و ما از همه جا مایوس هستیم و منتظریم که آقا بیاید در حالی که انسان منتظر هیچ تحرکی ندارد لذا این انتظار فایده‌ای ندارد.

کعبی با بیان اینکه نگاه دوم به مهدویت نگاه مبتنی بر سنت‌های الهی است، افزود: عنصر اول در نگاه مبتنی بر سنت‌های الهی این است که انتظار بر پایه سنت الهی به شکل قطعی، قانونمند است و عنصر دوم این است که ظهور امام زمان(عج) نیز قانونمند و بر اساس سنت قطعی الهی اتفاق می‌افتد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این نگاه، منتظر حقیقی کسی است که ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کند و بکوشد جامعه را در جهت دولت امام زمان (عج) آماده کند.

وی با تأکید بر اینکه یک منتظر واقعی کسی است که در جهت اهداف مهدوی در بعد خود سازی، جامعه سازی و تمدن سازی حرکت کند، یادآور شد: نگاه سنت محور اهمیت بسیاری دارد چرا که از این نگاه سنت محور است که تکلیف زاییده می شود و هر منتظری می‌گوید تکلیف من چیست اما نگاه علامت محور به دنبال آن است که امام زمان(عج) چه زمانی می‌آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید در حوزه مهدویت جشنواره‌ای برپا کنیم که ببینیم مکلفین چه نقشی در این رویداد بزرگ جهانی دارند و به این معنا منتظران فقط تماشاچی هستند یا نه به معنای منتظر واقعی، میدان دار هستند و نقش آفرینی می‌کنند.  

کعبی ادامه داد: از این منظر امام خمینی (ره) می فرماید: انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است. و چون انتظار قدرت اسلام است باید این قدرت را ایجاد کنیم از این منظر یک منتظر حقیقی مجاهد، تلاشگر و حاضر در میدان است.

وی ابراز کرد: باید به جای فرهنگ نشانه محور، فرهنگ تکلیف محور و به این معنا فرهنگ انجام وظیفه، الهام بخشی، قدرت آفرینی و  هویت سازی را ایجاد کنیم و ایجاد این فرهنگ انتظار در حد قد و قامت جشنواره مهدویت جهاد دانشگاهی است.

گفتنی است، چهارمین جشنواره ملی دانشجویی مهدویت با محوریت «گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار» در چهار بخش ادبی، هنر و رسانه، ایده پردازی و نوآوری و کتابخوانی برگزار می‌شود.

یادآوری می شود؛ علاقه‌مندان برای شرکت در چهارمین جشنواره ملی مهدویت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.

کلید واژه ها: چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت مهدویت نشست مهدویت گفتگوهای خبری


نظر شما :