/نقد و بررسی کتاب مهارت ها و راهکارهای تربیت مهدوی/

جامعیت در ارائه راهکارها ویژگی بارز کتاب مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی است

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۱ کد : ۵۳۱۱۸ اخبار دسته اول گفتگوهای خبری بخش‌های جانبی
مدیر فرهنگی آموزشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، جامعیت در ارائه راهکارها را ویژگی خاص این کتاب معرفی کرد و گفت: راهکارهای نویسنده اثر محدود به عرصه های عمومی نشده به عنوان مثال گفته می‌شود لقمه حلال در زندگی، فطرت پاک را برای کودک به ارمغان می‌آورد این یک واقعیت است اما این که چگونه فطرت پاک کودک را برای علاقه‌مندی به حضرت ولی عصر(عج) و زندگی با باور به مهدویت رهنمون کنیم در این کتاب بیان شده است.
جامعیت در ارائه راهکارها ویژگی بارز کتاب مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی است

به گزارش خبرگزاری ایسنا قم؛ چهارمین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاد دانشگاهی واحد استان قم و با مشارکت بخش های مختلف فرهنگی و علمی و هنری کشور درحال برگزاری است.

در همین راستا جهاد دانشگاهی در کنار برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی ویژه جشنواره، برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه توسعه و ترویج معارف مهدویت و معرفی تازه‌های نشر مهدوی و همچنین نقد و بررسی آن آثار را یکی از رسالت‌های اصلی چهارمین جشنواره ملی مهدویت تعریف کرده است.

به این ترتیب با هدف نقد و بررسی کتاب مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی به گفت و گو با مدیر فرهنگی آموزشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود پرداختیم.

حسین عباسعلی پور مدیر فرهنگی آموزشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود در گفت و گو با ایسنا، ضمن تشکر از اقدام خوب جهاد دانشگاهی استان قم در باب معرفی و نقد و تحلیل کتاب‌ها مهدوی، عنوان کرد: معرفی، نقد و تحلیل کتاب‌های مهدوی قدمی است که می تواند هم جامعه نخبگانی ما را درگیر مباحث جدی در زمینه مهدویت کند و هم بهانه‌ای است برای این که کارهای انجام شده در این حوزه بهتر و با محتوای غنی تری ارائه شود.

دغدغه‌مندی برای پرکردن خلأهای جامعه و اخلاص نویسنده

وی ادامه داد: با توجه به مطالعه کتاب قبل از چاپ و شناختی که از شخصیت نویسنده کتاب دارم دو عامل را در برکت و تاثیر گذاری کتاب و نورانیت آن موثر می دانم اول دغدغه مندی برای پر کردن خلأ و نیاز جامعه در حوزه تربیتی و دیگری اخلاص نویسنده است.

عباسعلی پور اظهار کرد: گاهی تولید محتوا توسط یک نویسنده با هدف کسب رتبه علمی و یا مدرک تحصیلی انجام می شود اما گاهی نگاه فرد برای نگاشتن یک اثر از روی دغدغه مندی و اخلاص و احساس نیازی است که جامعه به این محتوا دارد لذا به این معنا نویسنده به دنبال نگاشتن کتابی است که بتواند مسئله و خلأهای موجود را در حوزه‌های مختلف اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در جامعه حل کند.

وی مزیت این کتاب را تألیف و تدوین آن از جهت دغدغه مندی و برای پر کردن خلأ و نیاز جامعه دانست و گفت: نویسنده اثر بعد از تألیف کتاب، آن را به بنیاد هدیه کردند و فقط درخواست داشتند که بنیاد از نشر و گسترش این کتاب به عنوان یک کتاب مهارتی و تربیتی با این هدف که در دسترس والدین و مربیان قرار بگیرد حمایت کند.

عباسعلی پور در خصوص ضرورت پرداختن به موضوعی چون راهکارهای تربیتی تأکید کرد: ما باید به این باور برسیم که مردم دوران غیبت هستیم و دوران غیبت نیز اقتضائات خودش را دارد لذا واقعیت این است که اگر بخواهیم در دوران غیبت جامعه‌ای مومن، پویا و ولایت مدار داشته باشیم باید به این تربیت مهدوی بپردازیم.

وی در ادامه گفت: چرا که جذابیت بحث مهدویت به حدی زیاد است که می تواند جذبه‌ی تربیتی برای همه خانواده‌ها ایجاد کند و نکته‌ی دوم جایگاه مهدویت در هندسه دین است مهدویت روح حاکم بر تمام اندیشه‌ها و همه‌ی دین است، خروجی و انتهای خلقت با مهدویت است لذا سبک زندگی اسلامی همان سبک زندگی مهدوی است.

ارائه برنامه‌های عملیاتی برای تربیت مهدوی

عباسعلی پور اهمیت و ضرورت بحث مهدویت، تهدیدها و فرصت‌های دوران آخرالزمان را مورد توجه قرارداد و بیان کرد: دوران آخرالزمان دوران فتنه‌ها است و دینداری در این دوران سخت است و برای گذر از این دوران سخت دینداری یکی از بهترین مسائل راهکارهای تربیت خانواده مهدوی و تعریف سبک‌ زندگی‌های مهدوی البته با ارائه برنامه است.

وی یادآور شد: کتاب‌های متعددی در حوزه سبک زندگی مهدوی داریم ولی بیشتر کتاب‌ها با نگاه تئوری و تحلیلی نگاشته شده و پرداختن به این که اقدام عملی برای تحقق سبک زندگی مهدوی چه باید باشد کم است اما کتاب مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی توانسته تا اندازه‌ای به این نگاه یعنی ارائه برنامه‌های عملیاتی برای تربیت مهدوی بپردازد.

مدیر فرهنگی آموزشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود ابراز کرد: اصل این کتاب، کتاب مفیدی است به دلیل این که نویسنده اثر با یک نگاه اصولی و علمی به حوزه تربیت بحث‌های عاطفی، رفتاری و اصلاحی را با یک مدل علمی قابل قبول برای فعالین در حوزه تربیت مطرح کرده است.

عباسعلی پور در ادامه عنوان کرد: شاید کسانی باشند که در نقد کتاب مطرح کنند آن مبانی لازم برای حرکت و ایجاد انگیزه در راستای زندگی مهدوی در این کتاب نیست و بگویند ما فرض را بر این می‌گیریم که پیش نیازهایی در باور به مهدویت داریم که باید آن‌ها حل شود تا به تربیت مهدوی برسیم؛ تربیت مهدوی نتیجه یک باور است و لذا آن باورهای اساسی که ما را برای حرکت به سوی تربیت مهدوی سوق می‌دهد در کتاب وجود ندارد.

وی افزود: اما در این کتاب فرض بر این است که مخاطب معرفتی نسبت به مباحث مهدویت دارد و طبق این معرفت و شناخت اگر بخواهد به سمت تربیت مهدوی حرکت کند؛ حداقل بیش از 30 راهکار در این کتاب برای افرادی که نگاهی به تربیت مهدوی دارند ارائه شده است همان‌طور که در جلد این کتاب نیز آمده ویژه والدین و مربیان بنابراین فرض بر این بوده که فرد اطلاعات و آگاهی در حوزه مهدویت داشته و می‌خواهد یک تربیت مهدوی انجام دهد به این معنا این کتاب عهده دار مسئله تربیت است.

جامعیت در ارائه راهکارها

عباسعلی پور جامعیت در ارائه راهکارها را ویژگی خاص این کتاب معرفی کرد و گفت: راهکارهای نویسنده اثر محدود به عرصه های عمومی نشده به عنوان مثال گفته می‌شود لقمه حلال در زندگی، فطرت پاک را برای کودک به ارمغان می‌آورد این یک واقعیت است اما این که چگونه فطرت پاک کودک را برای علاقه‌مندی به حضرت ولی عصر(عج) و زندگی با باور به مهدویت رهنمون کنیم در این کتاب بیان شده است.

وی مدیر فرهنگی آموزشی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود ادامه داد: نویسنده اثر در فصل هشتم کتاب پیشنهادات و قالب‌های فرهنگی در زمینه تقویت مهدویت ارائه می‌دهد که جامعیت دارد یعنی اگر مادری فصل هشتم کتاب را داشته باشد 23 برنامه خوب برای او ارائه شده است بنابراین جامعیت در ارائه راهکارها وجه امتیاز این کتاب است.

عباسعلی پور عنوان کرد: جامعه امروز ما درگیر هجمه سنگین جریان ضد فرهنگی و ضد دینی است که می‌خواهد جوانان و نوجوانان ما را از دین خدا و امام زمان(عج) جدا کند و در این راستا تلاش زیادی دارد بنابراین لازمه مقابله با جریان ضد فرهنگی اقدامات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی و هنری، علمی و آموزشی ما باید متناسب با حمله دشمن برنامه‌های تهاجمی و دفاعی را طراحی کنند، اظهار کرد: بعد از اغتشاشات اخیر ما جریان‌های فرهنگی باید نکته‌ای را متوجه شویم و آن این است که کارکردها و نوع برنامه ریزی‌های ما متناسب با عملیات دشمن نبوده به همین خاطر فاصله و شکاف را در نسل نوجوان و جوان مشاهده کردیم لذا باید نهادهای فرهنگی به صورت جدی با توجه به تهدید امروز و آن تاثیرگذاری که دشمن توانسته در باورهای دینی جامعه داشته باشد عملیات‌هایی تعریف کنند که همدلانه باشد.

عباسعلی پور در پایان تأکید کرد: دشمنان ما در رسیدن به اهداف شوم خود همدلی دارند و تا حدودی موفق شدند لذا نهادهای فرهنگی در کشور باید همدلانه با عملیات همدل و مشترک بتوانند خلأها و مشکلات پیش آمده را برطرف کنند، یکی از راه‌ها این است که بتوانیم مدل و قالب‌های جدید زندگی دینی ایرانی و اسلامی را به مخاطب با بیان ارزش هایی که نسبت به گذشته جذاب تر باشد ارائه کنیم که مخاطب را به این فضا بکشاند.

لازم به ذکر است، چهارمین جشنواره ملی دانشجویی مهدویت با محوریت «گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار» در چهار بخش ادبی، هنر و رسانه، ایده‌پردازی و نوآوری و کتابخوانی برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای شرکت در چهارمین جشنواره ملی مهدویت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.

کلید واژه ها: چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت جشنواره ملی مهدویت بخش کتابخوانی نقد کتاب چهارمین دوره


نظر شما :