داوری آثار بخش عکس جشنواره ملی مهدویت به پایان رسید

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۰ کد : ۵۷۷۰۵ اخبار دسته اول بخش‌های جانبی
داوری آثار بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با حضور سلیمانی، دبیر و امیرعلی جوادیان، سیدعباس میرهاشمی و حجت الله عطایی، داوران این بخش و علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان قم انجام شد.
داوری آثار بخش عکس جشنواره ملی مهدویت به پایان رسید

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم داور بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت با بیان اینکه جشنواره مهدویت نگرش جوانان را به معنویت و توحید تقویت می‌کند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی با جوانانی باانگیزه و دغدغه‌مند با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به توسعه فرهنگ متعالی مهدویت در جامعه و به‌ویژه جوانان کمک می‌کند.

امیرعلی جوادیان، داور بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت، با اشاره به اینکه برکت و عنایت مهدی موعود(عج) پشتوانه کار این جشنواره است، بیان کرد: ضرورت اجتماعی انسان کنونی روی آوردن به ادیان توحیدی و فرهنگ مهدویت است و برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره مهدویت با محتوای دینی و مذهبی باعث تداوم جهان‌بینی توحیدی در جامعه می‌شود.

وی از ارسال 2 هزار و 859 اثر به بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت خبر داد و افزود: در مرحله دوم داوری از بین 239 اثر، برگزیدگان بخش عکس انتخاب شدند؛ آثار بخش عکاسی با موبایل باید در سال‌های آینده با اطلاع‌رسانی بهتر از منظر کیفی و کمی ارتقا پیدا کند.

داور بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: در جشنواره‌های دینی و مذهبی برای ارسال آثار از لحاظ محتوایی به‌علت اختصاصی بودن موضوع، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود اما با این وجود، آثار بسیارخوب و ارزشمندی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

وی با بیان اینکه آثار ارسالی به جشنواره ملی مهدویت در قالب کتاب تدوین و گردآوری می‌شود، تصریح کرد: شورای سیاستگذاری جشنواره ملی مهدویت برای سال‌های آینده می‌توانند پیش از اعلام فراخوان ارسال اثر، موضوعات و محورهای هر بخش از جشنواره را به‌طورکامل اطلاع‌رسانی کنند تا علاقه‌مندان با آگاهی بیشتر در این جشنواره شرکت کنند.

جوادیان با بیان اینکه جشنواره مهدویت نگرش جوانان را به معنویت و توحید تقویت می‌کند، اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی و انتقال تجربیات اساتید به شرکت‌کنندگان جشنواره مهدویت سبب ارتقای آثار ارسالی و رشد و تعالی جشنواره شده است.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی و فراخوان جشنواره مهدویت در سال‌های آینده تقویت شود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با جوانانی با انگیزه و دغدغه‌مند با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به توسعه فرهنگ متعالی مهدویت در جامعه و به‌ویژه جوانان کمک می‌کند.

جوادیان با اشاره به اینکه در بخش عکاسی جشنواره مهدویت صرفاً به ابعاد هنر عکاسی آثار توجه نشده‌است، اظهار کرد: محوریت و محتوای آثار ارسالی به جشنواره توأم با فنون عکاسی مانند حس زیبایی‌شناختی و ترکیب‌بندی از شاخصه‌ها و معیارهای انتخاب برگزیدگان بخش عکس چهارمین جشنواره ملی مهدویت به شمار می‌رود.

جشنواره ملی مهدویت جهاد دانشگاهی پژوهش‌محور باشد

داور بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با اشاره به اینکه جشنواره ملی مهدویت با جامعه هنری کشور ارتباط و تعامل خوبی برقرار کرده است، بیان کرد: این جشنواره از جایگاه خوبی برخوردار است و می‌تواند پایه‌های پژوهشی داشته باشد تا شاهد بین‌المللی شدن این جشنواره در سال‌های آینده و ارتباط با عکاسان هنری خارج از کشور باشیم.

سیدعباس میرهاشمی، داور بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت، بیان کرد: جشنواره‌های فرهنگی و دینی در سنوات اولیه عمدتاً با محوریت سیاستگذاری و پایه‌گذاری برگزار می‌شوند و بالاتر رفتن سنوات برگزاری جشنواره، باعث افزایش ارتباط و تعامل آنان با نهادهای ذی‌ربط و معرفی بهتر جشنواره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی مهدویت با جامعه هنری کشور ارتباط و تعامل خوبی برقرار کرده است، افزود: این جشنواره از جایگاه خوبی برخوردار است و می‌تواند پایه‌های پژوهشی داشته باشد تا شاهد بین‌المللی شدن این جشنواره در سال‌های آینده و ارتباط با عکاسان هنری خارج از کشور باشیم.

میرهاشمی با بیان اینکه جشنواره‌های فرهنگی و مذهبی باید از پروژه به پروسه و جریان‌سازی تبدیل شود، اظهار کرد: در برپایی جشنواره‌ها نباید صرفاً یک دوره را موردنظر قرار بدهیم بلکه باید از تجربه‌های سنوات گذشته جشنواره هم بهره‌مند شد تا جریان‌ساز شده و دستاوردهای قابل تأمل و ارزشمندی را به ارمغان آورد.

وی لازمه جریان‌ساز بودن یک جشنواره را، اهداف سنجیده و پژوهش‌محور آن برشمرد و ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های جشنواره باید در عرصه عمومی جریان‌ساز باشد تا بتواند آثار برگزیدگان جشنواره در اذهان عمومی رسوخ کند و در چنین شرایطی می‌توان گفت جشنواره به کارکرد خود نزدیک‌تر شده است.

میرهاشمی اظهار کرد: یکی از راهکارهای بهبود سطح کیفی جشنواره ملی مهدویت افزودن نگاه هنری به محورهای جشنواره مانند عکاسی خلاقانه است، مجموعه عکس‌ و عکس‌های خلاقانه می‌تواند بیان کامل‌تری از پژوهش‌محور بودن این جشنواره را ارائه بدهد زیرا هیچ هنرمندی بدون داشتن آگاهی و کسب اطلاعات از موضوع مهدویت نمی‌تواند مجموعه عکس با این موضوع یا یک عکس خلاقانه را به تصویر بکشد.

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی، برقراری تعامل و ارتباط با علاقه‌مندان این حوزه و معرفی مکتوبات موضوع مهدویت، یکی از راهکارهای تبدیل شدن جشنواره ملی مهدویت از پروژه به پروسه است و نتایج بهتری را به ارمغان می‌آورد.

میرهاشمی ادامه داد: اصلاح رفتارهای نامناسب و برخورد حرفه‌ای با علاقه‌مندان می‌تواند جوانان را برای مشارکت در جشنواره‌های دینی و مذهبی جذب کند همچنین در جشنواره‌ها نباید با هنرمندان جوان رفتار یک‌سویه داشته باشیم، برای آنان حرمت قائل باشیم.

داور بخش عکس چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: یکی دیگر از راهکارهای جذب جوانان در جشنواره‌های مذهبی و دینی آن است که همراه با شیوه متداول جشنواره‌ها یعنی اعلام فراخوان و سپس مشارکت علاقه‌مندان در آن، می‌توان در قالب موضوعات جشنواره‌، سفارش اثر به متخصصان داده شود تا سرمشق خوبی برای جوانان باشد، درواقع تماشای یک عکس سفارشی با موضوع موردنظر می‌تواند به ایده‌پردازی و خلاقیت جوانان برای تولید اثر ارزشمند و فاخر کمک کند.

کلید واژه ها: چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت جشنواره ملی مهدویت جشنواره مهدویت چهارمین جشنواره ملی مهدویت عکاسی جشنواره


نظر شما :