جوانان چگونه پیشران جامعه مهدوی باشند

۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۱ کد : ۵۲۲۵۵ اخبار دسته اول گفتگوهای خبری بخش‌های جانبی
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جوانان باید با تکیه بر خودآگاهی، همت، حرکت و برخورداری از بینش، دانش و اندرزهای متعالی هویت خود را برپایه استقلال، اعتماد و اتکا به نفس و برقراری توازن بین خردورزی و عشق و عاطفه بسازند، در چنین شرایطی است که به یک نگاه تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی می‌رسند و می‌توانند موتور محرکه و پیشران سازنده پیشرفت‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و به ویژه جامعه مهدوی باشند.
جوانان چگونه پیشران جامعه مهدوی باشند

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از قم، توجه به شاخصه‌های جوانی را از مهمترین مسائل حوزه جوانان و مهدویت دانست و اظهار کرد: توانمندی و نیرو و امید به آینده از مهم‌ترین شاخصه‌های دوران جوانی است و او باتوجه به آن‌‌ها می‌تواند برای آینده خویش طراحی و برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به ضرورت شناختن جایگاه ارزشمند جوانی و قدردان فرصت‌های این دوران بودن، افزود: عظمت و ارزشمندی جایگاه جوانی نزد خداوند به گونه‌ای است که در روز قیامت، حساب ویژه‌ای از این دوران می‌کند و یک جوان شایسته از منظر قرآن کریم، هیچ‌وقت یاد مرگ و روز قیامت و حساب و کتاب اعمال آخرت را فراموش نمی‌کند.

کعبی بیان کرد: تهدیدها و آسیب‌های دوران جوانی از جمله تحت تأثیر قرار گرفتن عاطفه‌ها به گونه‌‎ای که عواطف جوانی ممکن است بر عقلانیت غلبه پیدا کند و یک جوان در دام شیادان قرار بگیرد و جوانی‌اش را تحت تأثیر قرار بدهد در اثر معرفی الگوهای نامناسب به جوانان، خوش‌گذرانی‌های بی‌حد و حصر و سیطره یأس و ناامیدی بیش از پیش ظهور و بروز پیدا می‌کند.

بهترین جامعه برای زیست جوانان، جامعه مهدوی‌تراز است

وی تصریح کرد: شناخت فرصت‌ها و تهدید‌های دوران جوانی، بصیرت و آگاهی و مهارت‌ورزی در عرصه‌های مختلف به ویژه نقش جوانان در حرکت به سمت جامعه مهدوی از راهکارهای غلبه بر چالش‌ها، آسیب‌ها و بهانه‌های جوانی است که جوانان باید بر تکیه براین اصول و همچنین آمیخته کردن آنان با تجربه‌های بزرگسالان، از بحران‌ها و چالش‌های امروز جامعه عبور کنند.

کعبی با اشاره به اینکه آمیخته کردن چرخه‌ای از تجربیات بزرگان با نیرو و توانمندی جوانان لازمه یک جامعه مهدوی و زمینه‌ساز ظهور حضرت(عج) است،‌ اظهار کرد: جوانان می‌توانند مشاوران افراد باتجربه و دوراندیش باشند و با بهر‌ه‌مندی از تجربه‌های آنان و تکیه بر قوای جوانی خویش، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه فردی و عمومی از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رقم بزنند.

وی افزود: شناخت استعدادهای جوانان و لزوم توجه و میدان‌بخشی به آنان و همچنین ضرورت معرفی الگوهای برتر سازنده به جوانان از عوامل هویت‌بخشی به نقش جوانان در حرکت به سمت ظهور است و همانگونه که امام صادق(ع) فرمود:«النّاسُ مَعادِنُ کمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ؛مردم معدن‌هایى چون معدن‌هاى طلا و نقره هستند.» جوانان نیز گنج‌های جامعه هستند.

کعبی تصریح کرد: جوانان باید با تکیه بر خودآگاهی، همت، حرکت و برخورداری از بینش، دانش و اندرزهای متعالی هویت خود را برپایه استقلال، اعتماد و اتکا به نفس و برقراری توازن بین خردورزی و عشق و عاطفه بسازند، در چنین شرایطی است که به یک نگاه تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی می‌رسند و می‌توانند موتور محرکه و پیشران سازنده پیشرفت‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و به ویژه جامعه مهدوی باشند.

وی ادامه داد: در جامعه مهدوی، بستر رسیدن به پیشرفت‌های مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و آرمان‌های یک جوان برای تحقق عدالت، پیشرفت، فرهنگ و تمدن سازنده فراهم می‌شود بنابراین بهترین جامعه برای زیست جوانان در مسیر دستیابی به آینده مطلوب، جامعه مهدوی تراز است که می‌تواند شاخصه‌ای برای رسیدن جوانان به تحقق خواسته‌ها و آرمان‌هایشان باشد بنابراین جوانان می‌توانند هویت خود را آنگونه که شایسته است، برپایه بینش‌های جامعه مهدوی رقم بزنند.

کلید واژه ها: چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت جشنواره ملی مهدویت


نظر شما :