نشست تخصصی «آینده‌پژوهی مقاومت اسلامی با رویکرد آموزه‌های مهدوی» در قم برگزار شد + ویدئو نشست

۱۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۶ کد : ۵۲۴۴۳ اخبار دسته اول بخش‌های جانبی
نشست تخصصی «آینده‌پژوهی مقاومت اسلامی با رویکرد آموزه‌های مهدوی» به‌ همت جهاددانشگاهی قم با همکاری بنیاد مهدی موعود(عج) و جامعه‌الزهرا(س) با حضور حجت‌السلام والمسلمین شهیدی، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم و ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) برگزار شد.
نشست تخصصی «آینده‌پژوهی مقاومت اسلامی با رویکرد آموزه‌های مهدوی» در قم برگزار شد + ویدئو نشست

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، دکتر ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه‌ الزهرا(س) امروز ۱۵ دی‌ماه در نشست تخصصی «آینده‌پژوهی مقاومت اسلامی با رویکرد آموزه‌های مهدوی» که به‌ همت جهاد دانشگاهی قم با همکاری بنیاد مهدی موعود(عج) و جامعه‌الزهرا(س) برگزار ‌شد، با اشاره به بخشی از دعای بیست و یکم صحیفه سجادیه «وَ لَا تَجْعَلْ لِفَاجِرٍ وَ لَا کَافِرٍ عَلَیَّ مِنَّةً، وَ لَا لَهُ عِنْدِی یَداً، وَ لَا بِی إِلَیْهِمْ حَاجَةً» این فراز را مرتبط با موضوع نشست عنوان کرد و گفت: آینده پژوهی یعنی شناخت آینده در موضوعات و پدیده‌های مختلف و نگاه برنامه‌ریزانه و مواجه آگاهانه و مدبرانه در موضوع است که دقیقا افراد در ضمن اینکه به ضرورت و اهمیت رویدادها و تحولات فراروی جهان توجه دارند یک برخورد سنجیده را طرح ریزی می‌کنند و به یک معنا ارائه الگوی مطلوب متناسب با آن رویداد را پیش بینی می‌کنند.

حقانی ارتباط آینده پژوهی و مهدویت را مورد توجه قرار داد و گفت: آینده پژوهی با بحث مهدویت گره خورده به این معنا که ما مباحث و موضوعات راهبردی خود را باید متناسب و با توجه به تغییرات و تحولات فرارو و مسئولیت و برنامه‌هایی که برای منتظران پیش بینی شده طرح‌ریزی کنیم و برای رسیدن به آن جامعه موعود تبیین و طراحی درستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به طراحی درست، باید تحولات جهانی مورد سنجش قرار گیرد و نقش افراد در زمینه‌سازی انقلاب جهانی مشخص شود همچنین تصویری روشن از جامعه مطلوب ارائه شود و در کنار همه این‌ها یک مدل مفهومی صحیحی ترسیم شود لذا مقاومت و اندیشه مقاومت به عنوان یک الگوی تاثیرگذار و ساختار شکن در معادلات نظم جهانی مطرح می‌شود.

حقانی افزود: زمانی که مقاومت را به عنوان یک الگو و راهبرد جدی با نگاه آینده پژوهی در نظر بگیریم به این اعتبار باید چیستی مفهوم مقاومت، ابعاد و زمینه‌ها، پیامدها و چشم انداز مقاومت و همچنین مولفه‌های تعیین کننده در پیشرفت جامعه اسلامی و نقش حیاتی که مقاومت می تواند در تداوم انقلاب اسلامی و رسیدن به افق تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند داشته باشد را مورد بررسی قرار دهیم.

راهبردهای مقاومت در دوران انتظار

وی با بیان اینکه اگر مقاومت را به عنوان یک مدل مفهومی و الگوی شاخص در نظر بگیریم باید راهبردهای مقاومت در دوران انتظار با یک نگاه بینشی، کنشی و گرایشی تبیین و توجیه شود، تصریح کرد: طرح و تبیین اندیشه حکومت جهانی، زمینه‌سازی برای تحقق حق، پی ریزی عدالت گستری در جنبه‌های مختلف، دفاع از مظلومان امت در جامعه بین‌المللی از ابعاد بینشی راهبردهای مقاومت در دوران انتظار است.           

 معاون پژوهش جامعه‌ الزهرا بیان کرد: در بعد گرایشی بحث توانمند سازی افراد و تقویت امید به پیروزی و همچنین در بُعد کنشی و رفتاری اندیشه صبر و پایداری، ایثار، امر به معروف و نهی از منکر در بحث مقاومت جایگاه ویژه‌ای دارد.

حقانی ابراز کرد: در کنار ابعاد سه گانه بینشی، کنشی، گرایشی که در مدل مفهومی مقاومت مورد توجه قرار می گیرد، مولفه‌های انتظار همچون ولایتمداری، عدالت طلبی، ظلم ستیزی، حق خواهی، مظلوم نوازی، شهادت طلبی و استقامت ورزی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد لذا در عرصه مقاومت و هوش معنوی حاکم بر محور مقاومت می‌توانیم یک حل مسئله جامعه جهانی و فردی را داشته باشیم و به عنوان یک اندیشه موثر و رو به جلو در امور جهانی اقدام جدی و نقش تأثیرگذار داشته باشیم.

 وی ادامه داد: مقاومت نقش اساسی در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد و قرآن و روایات نیز بر این موضوع تکیه دارند و اشاره می کنند که اگر می‌خواهید مقاومت شکل بگیرد باید برای تقابل حق و باطل برنامه داشته باشید و اگر می‌خواهید مقاومت تداوم داشته باشد باید اندیشه های آن ها را در بحث صبر پایه ریزی و این صبر را در بُعد ملی و بین‌المللی در نظام جاری کنید.

حقانی تأکید کرد: اگر بخواهیم در تقابل حق و باطل در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موثر باشیم باید محور مقاومت را با مولفه‌های بینشی، کنشی و گرایشی تقویت کنیم پس اگر این‌ها صورت بگیرد آماده‌سازی برای مدل حکومتی حضرت جحت اتفاق خواهد افتاد.

کارکرد مدل مفهومی مقاومت در زندگی انسان‌ها

وی در رابطه با اینکه مدل مفهومی مقاومت چه کارکردی برای انسان ها خواهد داشت، یادآور شد: اولین اثر بخشی اندیشه مقاومت در زندگی مردمان اعم از شیعه و غیر شیعه و مسلمان و غیر مسلمان توسعه رزق الهی در عرصه‌های مادی و معنوی است که خداوند متعال به عنوان آثار و نتیجه مقاومت وعده داده است.

حقانی نزول فرشتگان برای امداد مومنان، نصرت و یاری خدا، عزت و سربلندی انسان‌ها در عرصه فردی و اجتماعی را از دیگر آثار اندیشه مقاومت دانست و گفت: ملموس ترین سنت الهی که از ابتدای تاریخ وجود داشته و در تمام درگیری‌های بین حق و باطل استمرار داشته به این صورت بوده که هر چقدر استقامت و پایداری لشکریان حق بر سر آرمان‌های الهی بیشتر باشد نصرت همه جانبه خداوند بیشتر خواهد بود لذا تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد ایران هر زمان که در برابر قدرت‌های جهانی و دشمنان مقاومت داشته و برای خدا و اعتلای کلمه حق ایستادگی کرده رشد بیشتری داشته است.

 وی یکی از نتایج مهم اندیشه مقاومت را غلبه کامل اسلام بر تمام ادیان عنوان کرد و گفت: به این معنا تشکیل تمدن جهانی اسلام که بر مبنی ازاله هر گونه ستم در سراسر عالم است بدون مقاومت امکان پذیر نیست و در قاموس منتظران واقعی سازش و تسلیم در برابر ظلم و سلطه های جهانی جایی ندارد.

حقانی بیان کرد: دعوت به توحید یک دعوت انقلابی است و بدون از میان برداشتن فتنه‌ها و موانع استقرار نظام توحیدی امکان پذیر نخواهد بود مگر این که این مجاهدت‌ها توسط مومنان بر محور مقاومت صورت بگیرد پس اگر می خواهیم حاکمیت کامل دین خدا صورت بگیرد باید مقاومت در برابر جبهه باطل وجود داشته باشد.

معاون پژوهش جامعه‌ الزهرا اظهار کرد: هر انسانی باید با توجه به اصل مقاومت در شکل ورزی ابعاد فردی و اجتماعی بتواند ورود جدی داشته باشد و در شناختن الگوی مناسب و تبیین ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و دیگر ابعاد و شرط علّی ایجاد الگو که ایمان، عقیده، ارزش‌گذاری‌ها است و همچنین به راهبردهای مقاومت و ترویج فرهنگ مقاومت و بایدها و نبایدهای الگوی مقاومت توجه داشته باشد.

هدف اصلی مقاومت؛ ایجاد تعادل و توازن در جامعه

وی افزود: هدف اصلی مقاومت ایجاد تعادل و توازن در جامعه است و اینکه جبهه حق با تمام قدرت و مقاومت زمین را برای همیشه از ظلم و بی عدالتی پاکسازی کند و ثمره این پاکسازی تشکیل حکومت جهانی مبتنی بر حق و عدالت در همه زمینه‌ها و در سراسر جهان خواهد بود.

حقانی در پایان بیان کرد: یک رابطه وسیع و درهم تنیده‌ای بین آینده پژوهی، اصل مقاومت و تاثیر آن در آموزه‌های مهدوی وجود دارد و در کنار این منظومه فکری که شکل می‌گیرد می‌تواند یک نتیجه عالی برای جامعه مهدوی باشد.

در ادامه این نشست حجت‌السلام والمسلمین ناصر شهیدی، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم، ضمن گرامیداشت الگوی مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک مهدی باور و یک مهدی یاور با بیان اینکه یک عنصری که در آیات قرآن و روایات معصومین (ع) زیاد به آن اشاره شده، امید به آینده است، عنوان کرد: جریان مقاومت در دوران غیبت کبری امام زمان(عج) در دورانی است که به تعبیری دشمن با تمام توان اش برای مقابله با جریان حق به صحنه آمده و دشمن جنگ شناختی و جنگ ترکیبی برای کم رنگ تر شدن حرکت مقاومت به راه انداخته است.

وی اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۱۰۴ سوره نساء می فرماید: وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ  وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا» و نباید در کار دشمن سستی و کاهلی کنید؛ که اگر شما به رنج و زحمت می‌افتید آنها نیز (از دست شما) رنج می‌کشند با این فرق که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها امیدی ندارند. و خدا دانا و حکیم است لذا کسی که با نگاه مهدویت در جریان مقاومت تلاش می‌کند طبیعی است که زندگی آرامی نمی‌تواند برای خود تصور کند چرا که می‌خواهیم به نقطه‌ای برسیم که قرار است ما را به یک آسایش و آرامشی برساند و آن نقطه ظهور امام عصر است.

مهدویت و نقطه ظهور اساسی‌ترین مسئله در تداوم و بالندگی جریان مقاومت

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم افزود: جبهه حق امید به آینده دارد و امیدوار است به اینکه روزی این سختی و مشقت تمام خواهد شد اما جبهه کفر امیدی هم ندارد بنابراین رنج و زحمت جبهه باطل بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: در سال هایی که از جریان انقلاب گذشته اگر که نگاه ما نگاه به دوردست‌ها باشد می‌بینیم که جریان جبهه حق بسیار با شتاب در حال پیشرفت است لذا خدواند متعال در این آیه توصیه‌ای که به جریان حق دارد این است که در کارتان سستی نداشته باشید و اگر سختی را تحمل می‌کنید به آینده امید دارید در حالی که جبهه باطل امیدی ندارد.

شهیدی با اشاره به اینکه نقطه امید در بین ادیان مختلف ظهور منجی است، اضافه کرد: جریان باطل که امروز سردمدار آن را صهیونیسم می دانیم جریان انحرافی در بین قوم یهود است و نگاه آن‌ها نگاه دنیوی صرف است لذا در بین جریان جبهه حق هر چه این امیدواری بیشتر باشد باعث تقویت جبهه مقاومت می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان مهدویت و نقطه ظهور اساسی ترین مسئله در تداوم و بالندگی جریان مقاومت است، ابراز کرد: اثر دیگری که اعتقاد به مهدویت در جریان مقاومت دارد کمکی است که امام زمان(عج) به جبهه مقاومت می‌کنند وجود حضرت در دوران غیبت به خورشید پشت ابر تعبیر شده است به این معنا که رویت نمی شوند اما وجودشان موثر است.

روحیه عالی باید در بین جوانان و دانشگاهیان ما تقویت شود

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم تصریح کرد: در موضوع آینده پژوهی با توجه به جریان مقاومت و الگو گیری از سردار حاج قاسم مهم ترین عنصر را امید به آینده می‌دانیم.

شهیدی ادامه داد: انسان‌هایی که روحیه عالی دارند دارای استقامت بیشتر هستند این روحیه عالی باید در بین جوانان و دانشگاهیان ما تقویت شود و کسانی که عهده دار برنامه ریزی های فرهنگی هستند باید سعی کنند که روحیه عالی به ویژه در بین جوانان حفظ شود.

وی تأکید کرد: مهدویت آرمان بشری است و همه ادیان به ظهور منجی معتقد هستند اما تنها مکتبی که در جریان منجی یک برنامه مدون دارد شیعه است لذا هر چقدر اعتقاد ما به امام حی که ناظر به اعمال است بیشتر باشد روحیه ما بالاتر می‌رود.

شهیدی در پایان ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی استان به عنوان متولی برگزاری جشنواره مهدویت، تصریح کرد: هر چه جریان مهدویت پر رنگ شود روحیه عالی و استقامت و صبر در جامعه بیشتر می شود.

کلید واژه ها: سپهبد حاج قاسم سلیمانی جشنواره ملی مهدویت چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت نشست تخصصی


نظر شما :